Børnene i daginstitutionen Mariehønen i Jelling foretrækker iPad frem for ‘Lotte og Totte’-bøger

Denne video illustrerer hvordan fremtiden kan komme til at se ud. Bøger og magasiner taber i kampen mod de interaktive skærme, som fanger børnenes opmærksomhed. Daginstitutionen Mariehønen i Jelling har med skepsis indført iPaden som læringsaktivitet. Nu vil de have flere.

Før i tiden havde pædagogerne i daginstitutionen Mariehønen den opfattelse, at ny teknologi ikke kunne sidestilles med andre pædagogiske aktiviteter, såsom højtlæsning og fællessang. Den eneste teknologi som institutionen kunne prale af var to stationære computere, som børnene kunne spille spil på. Hvis de vel og mærke ikke var i stykker. Igennem Vejle kommune blev institutionen tilbudt at låne en iPad for en begrænset periode, for at undersøge hvordan børn anvender og leger med iPaden i hverdagen. Mariehønen takkede ja.

Børnene er begejstret

Den skeptiske stemning blev hurtigt erstattet med optimisme blandt institutionens ansatte, da de så hvilken virkning iPaden havde. Især børn uden den store begejstring for højtlæsningsbøger og spil, fandt det nye ‘legetøj’ interessant:

“Børnene oplever at tal, bogstaver, former og farver bliver spændende på en hel ny måde, da spillene pirrer dem til at løse opgaven rigtig for at kunne komme videre til næste niveau og sværhedsgrad. De hjælper også hinanden og skaber sociale relationer på kryds af alder, køn og venskaber”.

iPaden vil være en del af børnenes hverdag fremover

Når børnene skifter bøgerne ud med iPaden, så er det ikke blot for en kort stund. Ifølge Søren Schultz Hansen, som står bag bogen ‘Årgang 2012’, vil brugen af iPaden hænge ved resten af livet:

“Den måde, man opfatter og anvender et medie på, afhænger meget af, hvad man er vokset op med. Selv når man bliver ældre, er man stadig præget af de funktioner, man brugte, da man trådte i karakter med mediet, altså begyndte at anvende det”.

Dermed er de fysiske bøgers levetid efterhånden ved at nå til vejs ende. I hvert fald hvis de kommende generationer bliver ligeså begejstret for iPaden og dens muligheder, som børnene hos Mariehønen er.

Næste fødselsdagsønske: En iPad

Forældrene kan nikke genkendende til pædagogernes rosende ord. Og de har allerede planlagt deres børns næste fødselsdagsgave: en iPad. Hos Mariehønen kunne de også godt tænke sig endnu en iPad. Med 113 børn er én iPad ikke nok, har de erfaret. Hvorvidt Vejle Kommune sponsorerer flere iPads vides ikke, men institutionen vil stå klar til at tage imod, hvis tilbuddet kommer.

Skrevet af Julie Lerche Møller

 

1 thought on “Børnene i daginstitutionen Mariehønen i Jelling foretrækker iPad frem for ‘Lotte og Totte’-bøger

  1. Spændende indlæg! Omend en smule skræmmende for en romantiker som mig, der godt kan lide fysiske bøger og var fan af Lotte og Totte engang. 😉

    Jeg er vild med den måde, videoen illustrerer fænomenet på. Det virker rigtig godt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *